کد مطلب:252453 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

ویژگیهای انسانی و پرورشی امام
پژوهش تاریخی خود را در جهت سیر تاریخ (الخمیس دیار بكری) قرار داده و پا به پای نص آن پیش می رویم تاریخ مذكور می گوید: ولادت با سعادت علی نقی امام هادی فرزند امام جواد، زاده علی بن موسی بن جعفر پسر محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب در مدینه منوره در تاریخ سیزدهم رجب سال (214) روی داد. اما جمعی را اعتقاد بر آن است كه در نیمه ی ذیحجه سال (212) در حومه مدینه در موضعی به نام «صریا» اتفاق افتاده است ابن عیاش روایت كرده است كه ولادت آن حضرت در دوم رجب یا پنجم آن واقع شده است. از نظر تربیتی آن حضرت در دامان پاك فضیلت و اخلاق و دانش و پارسایی و نیك سرشتی و شهامت و فداكاری و اخلاص، پرورده شد این خصایص همگام با رشد جسمانی او در روانش تركیز و تثبیت می شد و چون از نظر وراثت در دودمان پاك ولادت یافته بود، وجودش محصول وراثتی گزیده و شایسته بود. با مطالعه و نگرشی شتاب وار و اجمالی به شرایط اجتماعی امام هادی و به شرایطی كه در آن، حضرت ولادت یافته و پرورده شد،



[ صفحه 36]



در می یابیم كه محیط وی كاملا تحت الشعاع دانش و فروغ تقوی و اخلاق و تابش ادب و فقه و بلوغ فكری در جمیع شئون زندگی بوده است، خلافت اسلامی سیطره و قدرت قلمرو حكومت خود را در سراسر شبه جزیره عربستان و تمام نقاط معمور و آباد آن روز گسترده بود. نژادها و اقوام بسیاری تحت نفوذ و زیر پرچم اسلام درآمده كه از لحاظ اندیشه و گرایشهای فكری متضاد و متباین بودند، این نژادها كه غالبا صاحب تمدن های كهن و عقاید گوناگون بودند، جامعه آن روز اسلام را تشكیل می دادند و به لحاظ جامعه شناسی، یك توده همگون و یكنواخت را به وجود آورده بودند و اجتماعی شكل یافته بود كه در آن با صرفنظر كردن از موارد ویژه اختلاف طبقانی صاحب روح و حركت فكری و بینش شده بودند، چنین جامعه پویایی در ظل توحید اسلامی تحرك و تشكل یافته بود منطق رهگشای اسلام محو كلیه امتیازات و الغاء همه ویژگیهای طبقاتی و استقرار نظام برابری و برادری می باشد در این زمینه هیچگونه برتری و امتیازی را مگر به تقوی و پارسایی نمی پذیرد و بی سبب كسی را بر كسی رجحان نمی دهد مگر با ویژگی پرواپیشگی و فضایل انسانی. شعار جاوید اسلام در محو تشخصات طبقاتی همواره در طول تاریخ (ان اكرمكم عندالله اتقیكم) طنین افكنده است.

جنبش های فكری دانشمندان نیمه اول و نیمه دوم قرن دوم جملگی این اوضاع را توجیه می كنند ائمه ی پیشین نیز فرصت را مساعد برای افشاء حقایق دینی یافته و با ارسال پیام به نسل روشنفكر و اندیشمند آن عصر رسالت مبارزاتی و جهاد ایدئولوژیكی را جامه ی



[ صفحه 37]



عمل پوشانده بودند. صادق آل محمد (ص) نقش بزرگی با توجه به شرایط عصر خویش در تبلیغ اسلام راستین ایفا كرده و نوع مسئولیت روشنفكران و صاحب قلمان هر زمان را معین و معلوم كرده است و این خود نشانه ای از خرد تابناك امامان شیعی است كه به وارثان انبیاء (دانشمندان) شیوه ی چگونه زیستن را آموزش داده است.

مدینه مهد پرورش عناصر مترقی اسلام در عصر محمد (ص) زادگاه بسیاری از ائمه به ویژه امام هادی بوده و در آن روح و جسم امام به دست پدر و مادر خردمند و پارسایش شكل گرفته است. مدینه كانون مشعشعی است كه در متن اسلام، نقطه ثقل و مركز بزرگ حكومت های اسلامی و اسلامی نما، بوده است گرچه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب كوفه را مركز حكومت و مقر خلافت خویش برگزید اما مدینه همچنان در اوج كمال اهمیت باقی ماند و مردان بزرگ، فقهایی اندیشمند در آن زیسته و مركز اجتماع اصحاب معاصر و همگام پیامبر اسلام بوده است تردیدی نیست كه در یك چنین شرایطی افراد و اشخاص تحت تأثیر آن چنان محیط بوده و سازگار با تحولات اجتماعی - فلسفی، علمی، و پیشرفتهای گوناگون می باشند.

پیشوایان شیعه خوشبختانه نه تنها از محیط متأثر نمی شدند بلكه محیط اجتماعی را تحت تأثیر درایت و بینش خاص خویش قرار داده و موجب دگرگونی آن می گردند، و تلاشگرآنند كه مدینه فاضله ائی را قالب ریزی كرده، كه جمیع شئون را به سوی سنت و قوانین خداوند سوق دهند و در واقع در پی استقرار نظام توحیدی و ارتكاز آن می باشند، امام هادی (ع) كه در سرشت پاكش درایت و هشیاری و آگاهی ثبت



[ صفحه 38]



شده و نمونه بارز و شاخص در میان اجتماع و دارای نبوغ خاصی ملهم از فیوضات الهی در همه جهات بوده است یكی از پیشگامان مبارزاتی علیه ستم و تجاوزهای دستگاه خلافت می باشد كه اشاره ای مختصر به آن خواهد شد.



[ صفحه 39]